Haber Detayı
30 Temmuz 2020 - Perşembe 11:56 Bu haber 955 kez okundu
 
Bayramda Beslenmeye Dikkat
SAĞLIK Haberi
Bayramda Beslenmeye Dikkat

Bayramda Beslenmeye Dikkat

Özel ve önemli günlerde olan bayramlarda günlük beslenme alışkanlıklarının genellikle dışına çıkılıyor. Tatlı ve çikolata tüketimi artarken, aşırı yemek yemek ayrıca çay, kahve ve gazlı içecek tüketimi de oldukça artabiliyor. Kurban Bayramı’nda ise buna ek olarak et tüketimi ve sıklığı da artıyor.  Dengesiz beslenme kısacık bayram tatilinde bile başta sindirim sistemi olmak üzere vücudun çeşitli alanlarında problemlere yol açabilir.  Diyetisyen Kübra Bilgin’ de Kurban Bayramında vatandaşların beslenme şekilleri nasıl olabileceği konusunda uyarılar yaptı.

‘Çocuklar Ve Yaşlılar Dikkatli Olmalıdır’

Diyetisyen Kübra Bilgin, Kurban bayramı gelmesiyle birlikte et tüketiminin artacağını hatırlatarak, “Bu dönemde kronik hastalıklara sahip ve yüksek risk altında bulunan çocuklar ve yaşlılar dikkatli olmalıdır. Alınması gereken önlemlerin herkes için geçerli olduğu unutulmayıp kurban bayramında da sağlıklı beslenmenin temel prensiplerine, yiyecek seçimine, porsiyon kontrolüne ve besin gruplarının dengeli dağılımına her zaman özen gösterilmelidir” ifadelerini kullandı.

Diyetisyen Bilgin, “Kırmızı et, iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir.  Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içerikleri yüksektir. Görünür yağlar ayrılsa dahi kırmızı etin ortalama yağ içeriği 20’dir. Veteriner kontrolü olmayan ve uygun koşullarda kesilmeyen kurbanlık hayvanlardan insanlara tenya, salmonella, tüberküloz, şarbon gibi hastalıkları bulaşma riski yüksektir” dedi.

‘Eti Hemen Tüketmeyin!’

Bayram günü kesilmiş hayvanların etlerinin hemen tüketilmesiyle etteki sertlik hem pişirmede, hem de sindirimde zorluk yaratacağının altını çizen Diyetisyen Bilgin, “ Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olur. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken bireyler, eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir. Etler; büyük parçalar şeklinde değil ancak kıyma, kuşbaşı gibi küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlara bölünüp, buzdolabı poşetlerine koyularak buzdolaplarının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Buzdolabında -2 santigrat derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda ise -18 santigrat derecede daha uzun süre etler saklanabilmektedir” diye konuştu.

Bilgin, “Pişirmek için buzluktan çıkartılan etler, yine buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli, çözdürülen et hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalıdır. Et hazırlamada kullanılan kesme tahtalarında çiğ sebze ve meyveleri doğrama işlemi yapılmamalıdır. Pişirme yöntemi olarak; haşlama, fırınlama ve ızgara gibi yöntemler tercih edilmeli, kızartmalardan ve kavurma yönteminden kaçınılmalıdır” dedi.

Etlerin, C ve E vitaminini içermediğini belirten Bilgin, etli yemeklerde  mutlaka sebze kullanılması gerektiğini söyledi. Diyetisyen Bilgin, “Etlerin yanında C vitamininden zengin sebze, salata, taze sıkılmış meyve sularının tüketilmesi oldukça önemlidir. Bu yöntem hem besin çeşitliliğinin sağlanmasını sağlar hem de sebzelerde bulunan C vitamini, demirin emilimini arttırır. Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır.  Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açmaktadır” şeklinde konuştu.

Diyetisyen Kübra Bilgin açıklamalarını şu şekilde tamamladı;

“Kurban bayramının geleneksel yemeği haline gelen kavurmanın içine tereyağı veya kuyruk/iç yağı eklemeden, kendi suyunda, kısık ateşte pişirme yapılmalıdır. Günlük (2-2.5 lt) su tüketimine dikkat edilmelidir. Gidilen bayram ziyaretlerde; meyve suları yerine açık çay/bitki çayları; hamur tatlıları, çikolata yerine sütlü tatlılar, meyveler tercih edilmelidir. Son olarak; bayramlarda da yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uygun miktarda et tüketirken çeşitlilik yaratmak için sebze grubu ile aynı öğünde birlikte tüketmeye özen gösterilmelidir.”

Kaynak: Editör:
Etiketler: Bayramda, Beslenmeye, Dikkat,
Yorumlar
Haber Yazılımı