Haber Detayı
18 Mart 2020 - Çarşamba 11:25 Bu haber 2387 kez okundu
 
Corona Virüs Sosyal Medyaya Nasıl Yansıdı?
DİĞER Haberi
Corona Virüs Sosyal Medyaya Nasıl Yansıdı?

Çin'in Wuhan kentinde ilk vakanın görülmesiyle hızla yayılan corona virüs, ölü sayısının artışıyla insanları paniğe sürükledi.


Sosyal medya kullanıcıları salgın ile ilgili güncel gelişmeleri ve vaka sayısını Dünya Sağlık Örgütü (WHO) başta olmak üzere çeşitli kuruluşların resmi hesaplarından takip etti. Koronavirüsü hakkında sosyal medya kullanıcılarının dünya genelinde yaptığı paylaşımlar 275 milyonun üzerine çıktı. En çok paylaşım adedi sırasıyla Japonya, ABD ve Güney Kore lokasyonlarından yapıldı.

Sosyal Medyanın Gündemi Oldu

Uluslararası bir sorun haline gelen corona virüs sosyal medyanın birinci gündemi haline geldiğini söyleyen Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Ersin Diker, corona virüsün sosyal medyaya nasıl yansıdığını gazetemize değerlendirdi.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Ersin Diker, Tüm dünyada vaka ve ölüm sayılarında artış gözlenen corona virüs ilk ortaya çıktığı günden beri sosyal medyada kendine büyük bir yer ayrıldığını ifade ederek, “İnsanlar geleneksel medya ile birlikte sosyal medya araçlarından da gelişmeleri yakından takip ediyorlar. Milyonlarca kişi sosyal medyada yer almakta, bu mecrada yapılan paylaşımları okumaktadır ve paylaşmaktadırlar. Bilginin dolaşıma sokulma ve yayılma hızı bakımından sosyal medya etkili bir mecradır.  Konu ile ilgili resim kurum, kurul ve kişiler de açıklamalarını sosyal medya üzerinde yapmaya özen göstermektedirler” ifadelerini kullandı.

Sosyal medya kullanıcıları doğru habere nasıl ulaşmalıdır?

Dr. Öğr. Üyesi Diker, “Sosyal medya kullanıcıları doğru habere; Resmi kurum, kurul ve kişilerin sosyal medya hesaplarını takip ederek ulaşabilirler. Bunların dışındaki paylaşımlara itibar etmemeliyiz. Yetkili ve alanında uzman kişileri takip etmeliyiz. Resmi makamların açıklamalarını dikkate almayız. Bunların dışındaki paylaşımların güvenilirliğini internet üzerinden birkaç kaynaktan aratıp teyit etmeliyiz” dedi.

Sosyal medyada bir bilginin yayılma hızı çok fazla olduğunun altını çizen Dr. Öğr. Üyesi Diker, “Tabi burada önemli olan doğru bilginin sosyal medyada paylaşılmasıdır. Yalan ve gerçek dışı bilgiler de sosyal medyada ve WhatsApp’ta sıklıkla yer almakta ve dolaşıma sokulmakta. Kötü niyetli kişilerin ve insanlarda panik oluşturmak isteyenlerin asılsız ve yalan paylaşımlar yaptıklarını görüyoruz.  Bu paylaşımlara itibar edilmemelidir. Bu paylaşımları yapanlar ihbar edilmelidir. Bu tarz paylaşım yapan hesaplar takipten çıkarılmalı ve engellenmelidir. Bu paylaşımların suç olduğu bilinmekte. Zaten emniyet ve adli makamlarımızda bu konuda gerekli tüm çalışmaları yapıyorlar. Gerçeği yansıtmayan ve halkta bir panik havası oluşturmak istenilen mesajları paylaşanların hemen tespit edilip gerekli işlemlerin yapıldığını görmekteyiz” diye konuştu.

Vatandaşlara da çok büyük görevler düştüğünü belirten Diker, resmi makamlarca yapılan uyarıların kesinlikle dikkate alınması gerektiğini sözlerine ekledi.

Dr. Öğr. Üyesi Diker, “Resmi makamların yapmış oldukları tüm uyarıları dikkate almak ve uygulamak zorundayız. Bu süreçte,  özellikle Sağlık Bakanımız sayın Fahrettin Koca’nın ve Sağlık Bakanlığının sosyal medya hesaplarının takip edilmesini öneriyorum. Bakanımız, bakanlığımız ve devletimizin diğer tüm birimleri sosyal medyadan proaktif bir iletişim biçimi sergilemektedir. Kamuya açık ve halkın ihtiyacını karşılayan paylaşımlar yapılmaktadır. Konuyla ilgili ve bizlerin doğru bilgi edinebileceği tüm resmi makamların sosyal medya hesapları takip edilmelidir” diye konuştu.

Yapılan paylaşımın gerçek dışı veya fotomontaj olduğu anlaşılabilir mi?

Sosyal medyada çok fazla gerçek dışı paylaşımın olduğunu ve bu paylaşımların insanları daha çok tedirgin etmesinden yakınan Dr. Öğr. Üyesi Diker, yapılan paylaşımın kimler tarafından yapıldığına dikkat edilmesi gerektiğini ifade ederek, “Bir kere yapılan paylaşımın hangi sosyal medya hesabı tarafından yapıldığına dikkat edilmelidir. Gerçek kişiye ya da resmi bir kuruma ait bir hesap mı yoksa gerçek dışı trol dediğimiz hesaplar mı? Öncelikle buna bakmak gerek. Resmi kurumların ve bazı yetkili kişilerin hesapları onaylıdır. Mavi tık dediğimiz onay işareti vardır. Gerçek kişi olmayan, sahte hesapların paylaşımları dikkate alınmamalıdır. Yukarıda da bununla ilgi benzer açıklamalar yaptım. İçeriğinden şüphelendiğimiz paylaşımları internet üzerinden arattırarak birkaç kaynaktan daha doğruluğunu tespit edebiliriz” şeklinde konuştu.

Sosyal Medya Okuryazarlığının Önemi Artıyor

Diker, “İnternette her gün milyonarca fotoğraf ve video yüklenmektedir.  Fotomontaj paylaşımlar da yapılmaktadır. Teknik olarak bu görsellerin gerçek mi doğru mu olduğu herkes tarafından kolaylıkla anlaşılamaz. Sosyal medya okuryazarlığı bu anlamda önemlidir. Benim önerim fotoğraflar için tersine görsel aramadır. Bu da şu şekilde yapılır. Bir fotoğrafı Google arama motorunda görsel dediğimiz yere sürükleyip bıraktığımızda, arama motoru bu fotoğraf hakkında bize bazı bilgileri vermektedir. Ayrıca paylaşımı yapan kaynağı da sorgulayabilir,  kaynağı internetten arama yaparak gerçek mi sahte mi olduğuna bakabiliriz. Bunların dışında sosyal medyada paylaşılan bir içeriğin gerçek mi sahte mi olduğuna dair neler yapılabileceği birçok web sitesinde yazmaktadır. İnsanlar bunları da Google dan aratarak rahatlıkla okuyabilirler” dedi.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Ersin Diker sözlerini şöyle tamamladı;

“Son olarak başta WhatsApp olmak üzere sosyal medya araçlarından gelen mesajları değil, Resmi kurum, kurul ve kişilerin açıklamaları ve bu kurum, kurul ve kişilerin sosyal medya paylaşımlarının dikkate alınması gerektiğinin altını bir kez daha çizmekte fayda görüyorum.”

 

Kaynak: Editör:
Etiketler: Corona, Virüs, Sosyal, Medyaya, Nasıl, Yansıdı?,
Yorumlar
Haber Yazılımı