Perşembenin Gelişi Çarşambadan Belliydi

Yazının başlığının Gümüşhane’deki (hatta Türkiye’deki) seçimlere dair denilmesi gerekenleri özetlediğini sanıyorum. Bu nedenle tafsilatlı tahlillere gerek yok! Seçim sonuçlarının hemşerilerimize ve şehrimize hayırlı olmasını diliyorum.

Seçilen Belediye Başkanımız Sayın Vedat Soner Başer’i ve ekibini tebrik ediyorum. Bu seçimde yarışan ve siyasi hayatını sonlandırdığını ilan eden Sayın Bedri Ağaç’a da bundan sonraki hayatında esenlikler ve mutluluklar diliyorum. Seçim yarışının belli bir seviyede kalması için çaba gösterdikleri renkli bir seçim sürecini bize yaşattılar ve sonuçları itibariyle de dikkat çekici bir tablonun oluşmasına vesile oldular. 

Tabi seçim bitti, belediye yönetimi el değiştirecek. Gelecek yönetimin ise yoğun ve yüksek sorumluluk yükleneceği hareketli bir süreci yaşayacağı açık duruyor. Seçim sürecinde öğrendiğimize göre, Belediyemizin hem kurumsal kimliğindeki yıpranmaya hem mali yapısındaki dengesizliklere hem de belediyenin sorumluluğundaki olağan hizmetlerdeki aksaklıklara dair belli ki yapılacak çok iş var. Bunların başında da belediyenin kurumsal yapısını güçlendirmenin olduğu aşikâr… Belediyelerdeki kurumsal bozuklara dair daha önce “Belediyeler ve Bakkallar” yazımda değinmiştim. Burada ise daha somut bir çizgide önerilerimi aktaracağım.

Yeni yönetimin yukarıda saydığım alanlarda yürütülebilecek politikaları belirlemeden önce, profesyonel danışmanlık alması gerektiğini düşünüyorum. Çoklu noktalara sirayet eden atalet ve aksaklıkları bütüncül perspektiften ele almak ve buna göre hareket etmek, bütün bir yapının titizlikle incelenmesini zorunlu kılıyor. Bu hususta Gümüşhane Üniversitesinin akademik birikimden yararlanılabilir. Kamu yönetimi bölümünün uzmanlarının ve belediye yönetiminde tecrübe sahibi isimlerin müşterek çalışması ile çekilecek resim, “Ne yapılabilir?” sorusuna daha net cevaplar bulmayı kolaylaştırabilir.

Kurumların hem görünen hem de görünmeyen karakterleri vardır. Bazı durumlarda ayan beyan olan sorunların çözümü kolay gözükse de altında kronik fakat saydamlaşmış problemler yatabilir. Haliyle alınacak profesyonel yardım bu saydamlıkları somutlaştırabilir. Çözüm de bu noktada belirginleşebilir. Eli yüzü düzgün bir iş çıkarmak için de profesyonellerin birikimine ve deneyimine başvurmak, seçim sürecinde vurgulanan istişarenin de tatbiki için olumlu bir tavır olabilir. Diğer yandan da belediye başkanının elinde en azından bir izlek ya da rapor diyebileceğimiz yol haritası da çıkmış olur.

Bu önerimden sonra ise belediye kurumsallığına dair bir hususa kısaca değineceğim. Bu hususta ise hızlı reaksiyon almak daha kolay görünüyor. Bilindiği gibi belediyeler, vatandaşla doğrudan muhatap olan ve vatandaşların hayatının birçok veçhesinde tesiri bulunan yapılardır. Mamafih buradaki kurumsallık için belirli tavırları ya da ilkeleri kurumun merkezine yerleştirmek kaçınılmazdır. Bunlar ise öngörülebilirlik ve düzen ilkeleridir.

Bu iki ilkeyi inceleyelim:

Öngörülebilirlik, aslında kelime anlamına yakın bir ilkedir. Bir işi yapanın, yaptığı işin sonuçlarını önceden bilebilmesidir. Talebinin hangi süreçlerde ve ne kadar sürede tamamlanacağını bilmesidir. Bir boyutuyla da öngörülebilirlik, hukuk devleti olmanın dayattığı bir ilkedir. O yüzden Belediyeye ait her şeyin keskin bir belirlilik içinde olması gerekir. Kişiye göre, duruma göre yürüyen, belirsiz ve hiçbir nitelik gerektirmeyen bir yapı söz konusu olmamalıdır. Aksi durumda hizmet alanlar bakımından hak ihlalleri ve adalet duygusunun zedelenmesi ile karşılaşılabilir.

Diğer ilkemiz ise düzen. Bu ilke yukarıda anlattığımız ilkeyi tamamlar. Öyle ki kamu kurumu kendi iç düzeninde makine gibi işleyen bir yapı olmalıdır. Bu, özünde kimin ne işi yaptığının ve hangi sorumluluklara sahip olduğunun net bir tanıma kavuşmasıdır. Tabi bu da memurundan amirine asgari bir liyakati dayatıyor. Liyakat konusuna da girmeme gerek yok sanırım (?).

Belediyelerimizin kurumsallığına dair önümüzdeki haftalarda bir seri halinde yazı yazacağım için bu kısmı uzatmıyorum. Mevzunun özünde, insanların sırtında yük olan değil, insanların hayatını kolaylaştıran bir kurum görmek yatıyor. Belediyemizin de böyle olmasını diliyoruz. Bu noktada yeni yönetimin ilk icraatları ve bu icraatları destekleyecek nitelikte siyaset yapma tarzları, belediyedeki sorunların aşılması iradesi bakımdan önemli bir gösterge olacak.

Seçimlerin diğer bir yansımasına gelirsek, sokakta ve sosyal medyada şahit olduğumuz hoş ve komik enstantaneler bu başlığın içinde yer alıyor. Buna değinmeden geçemeyeceğim. Malum, memleketimiz küçük ve herkes gereğinden fazla görünür olma hevesinde olduğu için gözlem yapmak da eğlenceli oluyor. Fakat bu hususta doğrudan kendi kelimelerimi kullanmadan, büyük yazarlarımızdan Refik Halid Karay’ın Minelbab İlelmihrab adlı anı eserinden alıntı yapmakla yetineceğim. Hikâye şöyle;

“İlk Meclisi Mebusanda Akka mebusu olan Şeyh Esat Şukayri nekre (ilginç hikayeler anlatan) bir adamdı. Bir gün Suriye’deki tabasbus illetinden bahsettiği sırada demişti ki;

-Bizim memlekette adettir; yeni bir valinin geleceği işitildi mi, bütün eşraf, muteberan, şüera, münşiler, kasidehanlar hepsi istikbal için istasyona koşarlar; vagon penceresinden yeni valinin başı görünür görünmez şairler hitap eder; “Ey veziri müfahham…”, kasidehanlar teganni eder: “Ey müşiri muazzam…”

Şeyh Esat fıkrayı anlattıktan sonra derdi ki:

-Hay Allah müstahakını versin; durun bakalım, ferman okunsun, paşa mıdır, bey midir, efendi midir, bir defa öğreniniz.”

Bu hikayedeki valinin yerine belediye başkanını koyun, şu anda yavaş yavaş böyle bir manzara oluşuyor. Hele bir durun bakalım… Sorumluluk altına girenler, sorumluluğun nimetleri ile değil, külfetleri ile imtihan olurlar. Külfette ortak olmayanların, nimette ortak olma çabası gülünç oluyor. Hem bu nimet mevzusunu aşalım artık! Belediye işini yapsın, en büyük nimet bu… Bundan fazlası emeksiz nimet olur ki Allah muhafaza etsin. İzleyip göreceğiz…

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Dr. Sercan Yılmaz - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gümüşkoza Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gümüşkoza Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gümüşkoza Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gümüşkoza Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Ak Parti Aday Adaylarından Hangisini Gümüşhane Belediye Başkanı Olarak Görmek İstersiniz?